Life Effects
Getty Images: gilaxia

Когато живеете с ХОББ, направете 7 прости замени на храни

Доброто хранене подкрепя цялостното Ви здраве, независимо дали живеете с хронично заболяване или не. Храните, които избирате, може да бъдат още по-важни, ако живеете с ХОББ.

Изборът на правилните храни може да направи голяма разлика в начина, по който се чувствате и дори може да Ви помогне да дишате по-добре с ХОББ.

Защо диетата е важна, ако имате ХОББ?

Просто казано, тялото Ви използва храната, която консумирате, като енергия за всички дейности, които извършвате. Имате нужда от енергия, дори за да дишате.

За хора, живеещи с ХОББ, белодробните мускули може да изискват до 10 пъти повече калории, за да функционират като белите дробове на хора без ХОББ. Това може да доведе до загуба на тегло. Всъщност, до 1 на 4 човека с напреднала ХОББ имат умерена до тежка загуба на тегло. Това често може да доведе до по-ниско от нормалното тегло, което може да Ви накара да чувствате, че нямате сили и сте уморени.

От друга страна, наднорменото тегло също може да причини проблеми с ХОББ. Допълнителното тегло може да затрудни дишането. Може да се наложи белите Ви дробове да работят по-усилено и може да се нуждаете от повече кислород, за да функционират.

Получаването на правилните хранителни вещества също може да улесни дишането Ви с ХОББ. Здравословната диета помага да захраните тялото си и да поддържате теглото си нормално.

Вашият доставчик на здравни услуги може да Ви помогне да изготвите план за диета, който е ефективен за Вас. Може също да помислите за работа с регистриран диетолог (РД), за да намерите трикове, които Ви помагат да се придържате към диетата си.

Прости замени на храни

От моя опит с ХОББ открих, че следните замени на храни може да помогнат да се гарантира, че получавате необходимите хранителни вещества:

Замяна на препечената филийка с яйца

Много експерти по ХОББ препоръчват диета с ниско съдържание на въглехидрати.

Искате ли да намалите въглехидратите? Говорете с Вашия лекар. Вероятно ще трябва да консумирате повече месо, птици, риба, яйца и зеленчуци без нишесте. Също така трябва да ядете по-малко зърнени култури, сладки, тестени изделия и зеленчуци, съдържащи нишесте. Лесна първа замяна е да ядете бъркани яйца вместо препечена филийка от бял хляб за закуска.

Замяна на соленки с чушки и хумус

Простите (или „рафинирани“) въглехидрати идват без пълната с фибри външна част на зърното, което води до бързо покачване на нивата на глюкозата Ви. Тялото Ви усвоява простите въглехидрати бързо и може да Ви накара първоначално да почувствате бърз прилив на енергия, но може да Ви накара да се чувствате уморени скоро след това. Соленките, бонбоните, тортите, чипсът, белият хляб и пастата са прости въглехидрати.

Сложните въглехидрати съдържат фибри. Фибрите помагат на храната да се движи през храносмилателния тракт, контролират нивата на глюкоза в кръвта и могат да намалят холестерола. Това Ви помага да се чувствате напълно заситени и да не Ви се яде толкова много. Ще трябва да се стремите към 20 до 30 грама фибри на ден.

Искате ли да получавате повече фибри? Зеленчуците, бобът, пълнозърнестият хляб, ядките и плодовете са добри източници. Потопете чушките в хумуса като проста алтернатива на соленките, за да увеличите приема на фибри.

Замяна на газираните напитки с вода

Кофеинът в газираната напитка може да повлияе на някои лекарства за ХОББ и да повиши кръвното Ви налягане. Газът в газираната напитка може да Ви накара да се чувствате подути, така че понякога дишането може да е некомфортно.

Освен това в газираната напитка липсват хранителни вещества – обикновената кутийка газираната напитка съдържа еквивалента на 7 до 10 чаени лъжички захар! Редовната консумация на газирани напитки е свързана с повишен риск от напълняване, диабет тип 2, сърдечни заболявания и други хронични заболявания.

Хидратирането чрез пиене на достатъчно вода също може да направи слузта по-фина и така да се изхвърля по-лесно, когато имате ХОББ. Опитайте се да пиете шест до осем чаши всеки ден, но не забравяйте да говорите първо с Вашия лекар. Може да се наложи някои хора със сърдечни проблеми да ограничат течностите, които пият.

Замяна на пържено пиле с пиле на грил

Пържените храни също могат да Ви накарат да се чувствате подути. А усещането за подуване може да затрудни дишането.

Опитайте се да избягвате пържени храни като пържено пиле, пилешки пръчици, пържени картофи, лучени кръгчета и донъти. Вместо това опитайте да изберете по-леки, непържени храни, като пиле на грил, печено пуешко или твърдо сварени яйца.

Замяна на паста с домашно приготвена супа

Вероятно пастата няма да е в менюто, ако се опитвате да се храните с ниско въглехидратни храни. Като алтернатива супите могат да бъдат основно засищащо ястие.

Меките храни, като супите, освен това са лесни за дъвчене и преглъщане. Това може да улесни храненето Ви, ако имате ХОББ, а също така често съдържат много зеленчуци, богати на фибри (двойна полза!).

Въпреки това, моля, имайте предвид, че много консервирани супи са с високо съдържание на натрий. Това може да има отрицателни ефекти, тъй като излишната сол може да доведе до задържане на повече течност. Също така може да повиши кръвното Ви налягане и да доведе до недостиг на въздух. Пригответе своя собствена супа вкъщи или купете приготвена супа със 140 mg или по-малко натрий на порция.

Замяна на солта с билки

Добра идея е да избягвате да добавяте сол към храните, когато готвите. Излишният натрий може да Ви накара да задържате вода и да затрудни дишането Ви.

За да подправите храната си, опитайте с билки и подправки, които не съдържат сол. Не забравяйте да говорите с Вашия лекар, преди да опитате заместители на сол. Понякога те могат да съдържат съставки, които са точно толкова лоши за Вас, колкото и солта.

Замяна на сладоледа с кисело мляко с плодове

Въпреки че повечето сладоледи са с високо съдържание на калории и захар, това не означава, че трябва да пропускате десерта.

Обикновеното кисело мляко с ниско съдържание на мазнини съдържа почти половината захар и калории като същата порция сладолед, така че то е идеалният заместител! Сложете отгоре пресни плодове за сладост.

Киселото мляко е добър източник и на калций и е важно да получавате достатъчно калций, ако имате ХОББ. Приемът на определени лекарства често може да ускори загубата на калций, което може да увеличи риска от остеопороза.

Имайте предвид, че млечните продукти не създават допълнителна слуз в гърлото, носа и белите дробове. Киселото мляко просто оставя кремообразно покритие в устата и гърлото, което може да се усеща като слуз.

Заключение

Какво ядете и пиете може да повлияе на дишането Ви, ако имате ХОББ. Ако искате да направите промени, които да помогнат за намаляване на симптомите Ви, говорете с Вашия лекар или диетолог за това как трябва да изглежда здравословният и балансиран режим на хранене за Вас.

За повече информация как да овладявате ХОББ се свържете с Вашия лекар или екип за здравни грижи. 

 

______________________________________________________

Източници

 

 

Копие за създаване на трафик

Това копие ще се използва за създаване на реклама на страницата на Teva във Facebook с цел връщане на трафик обратно към тази статия на сайта Life Effects.

Копие 1: Изборът на правилните храни действително може да помогне на хората с ХОББ да дишат по-добре. Ето как.

Копие 2: Замяна на препечената филийка с яйца на закуска - плюс 6 други замени на храни, които могат да помогнат на хората с ХОББ да се чувстват по-добре и дори да дишат по-лесно.

 

NPS-US-NP-00465 СЕПТЕМВРИ 2019

Намерих тази статия за:

Споделете тази страница: